V d?och 2. a 3. 9. 2005 Miro Huljak a Laco Mandk po prvkrt v
histrii amatrskeho lietania na motorovch rogalch obleteli Slovensko.
|
S mylienkou na oblet Slovenska som sa za?al pohrva? u dvnejie.
Posledn tri roky sme u o tom za?ali intenzvnejie hovori? aj s
naimi priate?mi lieta?mi, e by to bola super pekn akcia, ale stle
sme sa nevedeli rozkva?.
Za?iatkom roka 2005 som si
povedal, e teraz to u mus by? a hne? som za?al s prpravami. Na
po?ta?i som za pomoci progamu OziExplorer namodeloval trasu letu,
zozbieral som si informcie o polohch letsk, ktor boli po trase,
prekonzultoval pod?a leteckej mapy Slovenska letov obmedzenia, ako aj
skalia ternu (vrchy) a po?asia, dorieenie tankovania benznu,
strava, noc?ah a tie komunikcia s letiskami, v ktorch znach sme
mali letie?, ale aj fotenie a filmovanie po?as letu, pozemn a vzdun
doprovod.
|
 |
Pln letovej trasy okolo Slovenska
Priblin termn na
oblet som plnoval na august a september, kedy bva pomerne pekn a
ustlen po?asie. S pribliujcim sa termnom som aj s priate?om Lacom
Mandkom za?al intenzvnejie pracova? u na konkrtnych prpravch na
let. Oslovili sme naich kamartov lieta?ov, ?i sa niekto ?al k nm
chce pripoji?.
Plnujem tri mon termny letu, a to vkendy v 35,
36 a 37. tdni. Je koniec augusta, ustlen po?asie a ja ctim, e
teraz je ten sprvny ?as.
1. september De? stavy SR a nae prpravy na let vrcholia. Prichdza
priate? Vladko Bizk s doprovodnm vozidlom Citroen C5, do ktorho
nakladme benzn, olej, stravu, nradie pre prpad opravy, spacky.
Prichdza mj priate? Marek Kamenick, ktor sa mnou polet ako
fotograf a kameraman. Posledn konzultcie s priate?mi v miestach
medzipristtia. Telefonujem s Lacom Mandkom a nam leteckm
doprovodom Vladom Malatinkom, ktor sa ku mne pripoja v Ruomberku a
dohodujeme podrobnosti. Nepokojn noc, mlo spnku, nervozita pred
letom a d?a 2. 9. 2005 o 5.00 hod. otvrame hangr v Domanii a o 5.30
sa za?na n ve?k let Slovenskom.
|
 |
Prelietame ponad Rajec, Martinsk hole, Martin, Ve?k Fatru a |
 |
v riedkej hmle o 6.30 pristvam v Ruomberku. |
 |
Zvtame sa s Lacom Mandkom a Vladom Malatinkom dotankvam benzn,
kontrola techniky a za asistencie televzie JOJ, ktor nat?a n
odlet, sa o 7.00 vydvame do ?alieho bodu naej cesty letisko Spisk
Nov Ves. |
 |
Po ?avej ruke m?ame Liptovsk Maru, Liptovsk Mikul, dia?nicu pri Liptovskom Hrdku, ktorej nadjazd je dominantn; |
 |
na pravej strane sa ako oko obra otvra modr hladina pre?erpvacej elektrrne ?ierny Vh |
 |
a potom s tu u majesttne Vysok Tatry. My ich vak oblietame pomerne
z?aleka, aby sme sa vyhli leteckmu psmu CTR Popradskho letiska. |
 |
Je 8.15 a my prilietame na pristtie do Spiskej Novej Vsi, kde ns u
?ak n leteck a pozemn doprovod, optovn tankovanie, kontrola
technickho stavu. |
 |
O 8.40 tartujeme zo Spiskej Novej Vsi, GPS Magellan ns neomylne smeruje k ?aliemu bodu naej trasy, do Svidnka.
Vybo?ujeme z trasy, lebo ns zlkali obrysy Spiskho hradu ?rtajce sa
v dia?ke. O chv?u u krime nad tmto skvostom slovenskej histrie
krsne. |
 |
Vzduch sa za?na prehrieva? rannm slnkom a my to u za?name
intenzvne poci?ova?, ke? prelietame cez Bachure? a na ?ergovskch
vrchoch, kde s u naskkan obl?ky ns to u poriadne melie.
Vyberme si nenasvieten strne, aj ke? nie vdy to ide, a prebojvame
sa proti zosil?ujcemu severovchodnmu vetru vopred. Po ?avej strane
m?ame Bardejov a vo vzduchu je u tak lomenica, e o kadej dedine,
ktor sa pred nami vynra, si zbone myslm, e je to u vyten
Svidnk, ale ten je stle v nedoh?adne.
Ke? kone?ne v dia?ke zbadme ndhern drhu svidnickho letiska, |
 |
zhlboka si vydchneme ja aj mj spolujazdec fotograf a kameraman
Marek. Letisko ns vta silnm nrazovm vetrom a ja aj Laco mme
problm s pristtim. Lacovi sa po nieko?kch obletoch dar prist? na
trve ved?a letiska. Je 10.25 hod. a ja sa triafam za asistencie Vlada
Malatinku, ktor tam u sed s doprovodnm lietadlom, na spojovaciu
drhu hangra s letiskom. Po natankovan benznu driac stroje, aby nm
ich neodfklo, zvaujeme ?o ?alej, ?i tu pre?kme alebo sa pustme na
cestu ?alej do Kamenice nad Cirochou pri Humennom. Pad rozhodnutie, e
odtartujeme a pokia? by to bolo plne zl, vrtime sa na letisko
Svidnk, ale ak sa bude da?, tak pokra?ujeme.
O 11.06
tartujeme smer Kamenica nad Cirochou, pod nami mizne mesto Svidnk a
my sa u s bo?nm vetrom a termikou pasujeme s Ondavskou vrchovinou. Je
to ako na splaenom v?ahu raz sme vo vke my, raz Laco ale
nevzdvame to.
|
 |
Letisko v Kamenici nad Cirochou ns vta v plnej prevdzke lietajcimi
vetro?mi, zara?ujeme sa poslune do okruhu a o 11.54 pristvame. Foto
pred budovou miestneho aeroklubu, kontrola techniky a prjazd
sprievodnho vozidla s Vladom Bizkom, ktor nm obdivuhodne stha
vozi? benzn a u tankujeme. O 12.20 dvame zbohom Kamenici nad
Cirochou, pravm krdlom leme mesto Humenn |
 |
a smerujeme k malmu prkarskemu letisku v Mirkovciach (15 km od
Preova). To u mme vietor v chrbte a naa rchlos? k cie?u sa vrazne
zvila. Aj ke? rchlomer ukazuje rchlos? okolo 70 km, GPS mi
vyhodnocuje, e ideme 100 a 110 km rchlos?ou. |
 |
O 13.00 hod. pristvame v Mirkovciach, kde ns u ?ak n priate?
lieta? Milan Grga s benznom a pripravenm obednm piknikom (obloen
roky a minerlka nm skvele chutia, tu mme obed?ajiu prestvku).
Vietor je aj tu pomerne siln. Ete porada nad leteckou mapou,
upresnenie obletu CTR Koickho letiska, po?akovanie za obed, podanie
rk a o 14.00 sme op? vo vzduchu.
Smerujeme na oto?n bod Kysak
a potom u krajom Valovskch vrchov do Drienovca. Tu zavame najv?ie
termick kopance , ktor nalomili mjho spolujazdca Mareka akosi
prestva filmova? a foti?, ani poh?ad na rozsiahle Koice po naej
?avej ruke ho nedoke nadchn?. |
 |
Najkratou monou trasou sa rtime do Drienovca pri Moldave nad Bodvou.
Naa hrbo?at cesta vzduchom sa o 14.30 na chv?u preruuje pristtim v
Drienovci. Vchodniari, ako to robte, e u Vs stle tak fu?? Volme
Lacovi Horvtovi do Lu?enca a oni nm hlsia slab vietor. |
 |
Drienovec, letisko ksok od hlavnej cesty na Koice, prichdza ns
pozrie? lieta? Pter, s ktorm som za asistencie Milana Gregu
konzultoval tto monos? pristtia, lebo takmer vetky letisk, kde sme
pristvali, boli takmi, na ktorch sme v ivote neboli, ili sme len
pod?a GPS naviga?nho systmu. Tu sa nm navdy vryje do pamte
pohostenie s teplmi okvarkovmi pag?ikmi ako aj vrok Mareka, e sa
n let stal moc adrenalnov, a preto op?a palubu mjho
dvojmiestneho rogala a ?alej bude pokra?ova? s Vladom Malatinkom na
doprovodnom Condore. Len ?o prichdza naa rchla cisterna C5 Vladko
Bizk, my tankujeme na nau posledn etapu do Lu?enca. U sm na palube
sa o 15.20 s Lacom dvame do boja. |
 |
M?ame blzky Turniansky hrad
|
 |
poh?ad a foto krsnej skalnej jazvy v zeleni stromov Zdielskej doliny a tesnou krivkou cez oto?n body Jablonov nad Tur?ou a Silica oblietame ma?arsk hranice.
Pod nami ubieha Gemer a my smerujeme na juh k Rimavskej Sobote. S
vetrom v chrbte sme rchlej, ako sme plnovali, ?o je dobr. |
 |
Rimavsk Sobota spolu s blzkym letiskom na Babinom vrchu nm
signalizuj, e do Lu?enca u nie je ?aleko. Ete poh?ad na pr vodnch
plch po ceste a letisko v Bo?kovciach pri Lu?enci je u pod nami. |
 |
O 16.35 fotm posledn obrzky z tohto letovho d?a, na ktorch je letisko a po prielete nad riadiacou veou sadm.
Tu sa kon? prv letov de? nho obletu okolo Slovenska. Privtali ns
nai kamarti tunaj lieta?i Laco Horvt a Vra?o Schwarz, ktor
nm pripravili fantastick gulik, ?erven vne?ko a vynikajcu pohodu
leteckho podve?era s debatami o leteckch prhodch do neskorho
ve?era. |
 |
 |
 |
Noc?ah v spackoch na meteorologickej stanici nm ukon?il bud?ek 3. 9. 2005 o 4.30 rno.
Najv?ie fofry m Vlado Bizk - naa pojazdn jedle?, mechanick
die??a a cisterna v jednej osobe, pretoe na svojej C5 ns u o 7.00
mus ?aka? v Tekovskom Hrdku pri Leviciach. Aj my s Lacom a Marek,
ktor sa z adrenalnu u vyspal, sa presvame k hangru, kde nocovali
nae stroje, aby sme sa pripravili na dokon?enie obletu. Po?asie nm
op? praje, je jasno, iba riedky zvoj hmly pokrva vychdzajcim
slnkom zaliatu krajinu pri Lu?enci. |
 |
Uh?ame krom Krupinskou planinou k ?aliemu z cie?ov naej cesty,
na letisko pri. Leviciach Tekovsk Hrdok |
 |
Zanedlho sa nm v rannom slnku u belej stavby Levc, oblet mesta, zber na kameru a foto |
 |
a u zo vzduchu h?adme pristva?ku. Naviga?n systm GPS Magellan ns
op? neomylne privdza nad plochu, ktor sme zbadali a na posledn
chv?u. Sadme o 6.45 a z blzkeho vojenskho stanu vyliezaj udiven
mlad chlapci, ?o sa to tu za rna deje? |
 |
Chv?u sme po?kali na C5 cisternu, ra?ajky. Leteck doprovod Condor
Vlada Malatinku ns sprevdza do Kr?ovej pri Senci, zatia? ?o C5
cisterna, bufet at?. Vlada Bizka mieri u na Myjavu, aby nm sthal.
Okruh nad Tekovom a o 7.30 vo vke do 300 metrov nad ternom mierime
do TMA letiska Bratislava, na letisko pri seneckch jazerch v blzkej
Kr?ovej.
M?ame atmov elektrre? Mochovce,
|
 |
a?u, Galantu a z dia?ky na ns u mrkaj modr o?i Seneckch jazier.
Na doh?ad u mme Bratislavu, hniezdo Boeingov, Airbusov a Tu?iek, ale
my mal vt?a h?adme si prstav
v Kr?ovej, ktorej letisko je utopen v okolitej zeleni |
 |
a mj spolujazdec Marek ho stle neme zbada?. Moje na letisk
vycvi?en oko ho vak zaregistruje, a tak sa po Lacovi aj my o 8.30
k?eme u po mokrej trve letiska. |
 |
Po pristt za stovku a f?ake kofoly tartujeme o 9.00 smer Myjava.
Troku krime nad seneckmi jazerami, potom prelet ponad dia?nicu a
nlet na svahy Malch Karpt, na ktorch ns z dia?ky vta Smolenick
zmok. |
 |
Kop?isko, pod ktorm sa t?i, oblietame z ?ava a
popri obrovskch veternch vrtuliach zamvame blzkej Senici a u to st?ame na Myjavu. |
 |
Preletom nad hradom Bran? zahajujeme klesanie na letisko Vankov pri Myjave. |
 |
Toto miesto pristtia sme do nho plnu zaradili a v Lu?enci, pvodn
pristtie bolo plnovan v Senici, avak po?as letu sme od lieta?a
Joka Sajana dostali SMS, e vo Vankove pri Myjave je zlet motorovch
rogl, padkov a inch lietajcich potvor. |
 |
Za jasania ?astnkov zletu o 10.00 pristvame. Nastva zvtanie,
debaty o tom, ako prebieha let, obzeranie techniky miestnymi
nvtevnkmi a tie pozvanie na mal ob?erstvenie, |
 |
proste neo?akvan prjemn atmosfra a spestrenie nho preletu.
Posedeli sme aj s miestnymi starmi lieta?mi, v tieni rogl sme
zaspomnali na za?iatky lietania na miestnych kopcoch. ?akujeme, bolo
nm s Vami ve?mi dobre! |
 |
Letov pln ns vak enie ?alej a tak o 13.30 tartujeme a po leteckom
zamvan sa ?astnkom zletu vz?a?ujeme smerom na Tren?n. Let prebieha
v termickom po?as, ale bez vnejch problmov, oblietame CTR letiska
Tren?n a pristvame nakrtko v Dubnici o 14.20. |
 |
Nako?ko je tu hust leteck premvka, dlho sa nezdrujeme a po 15.
mintach odkrajujeme posledn kilometre nho obletu Slovenska.
Je 15.00 hod. a zo Strovskch vrchov zleteli nie orly, ale Miro Huljak |
 |
a Laco Mandk, aby pristli na letisku v Domanii a zav?ili tak prv oblet Slovenska na motorovch rogalch.
|
 |
Na pristvacej ploche ns u ?ak tb televzie JOJ, ktor n spech nakrca pre nede?n ve?ern spravodajstvo, |
 |
?alej n doprovod, ako aj nae rodiny a priatelia. |
 |
Rados? zo ivotnho zitku, blahoelania, rozhovor pre TV JOJ, ampus a prpitok. Sme unaven, ale ?astn, e sa to podarilo.
Teraz trochu tatistiky:
1.Pilot 2-miestneho MZK TL DUO - Mgr. Miroslav Huljak
2 seda?ka kamera + foto Ing. Marek Kamenick
2. Pilot 1-miestneho MZK - Laco Mandk
3.Pilot UL Condor doprovod Vlado Malatinka
4.Vodi? Citroen C5 doprovod Vlado Bizk
Preleteli sme 910 km.
Mali sme 12 zastvok.
Najvyia dosiahnut rchlos? vo?i zemi 110 km/h
Najvyia dosiahnut nadmorsk vka 1 800 m
?ist ?as letu 11 hodn 43 mint
|
 |
Skuto?n trasa letu okolo Slovenska stiahnut z GPS |
 |
Porovnanie plnovanej a skuto?nej trasy let okolo Slovenska |
 |
Vkov graf letu okolo Slovenska |
 |
Rchlostn graf letu okolo Slovenska
Na zver by som
chcel po?akova? vetkm, ktor nm pomohli pri organizcii ako aj pri
realizcii samotnho obletu, najm naim doma za trpezlivos? s nami,
Marekovi Kamenickmu za foto a kameru za letu, Vladovi Bizkovi za
perfektn pozemn doprovod, foto a kameru, Vladovi Malatinkovi za
letov doprovod, Milanovi Gregovi za organizovanie pristt na vchode
Slovenska, benzn a stravu, Lacovi Horvtovi a Vra?ovi Schwarzovi za
stravu, hangrovanie a noc?ah v Lu?enci ako aj ?alm, ktor nm
akoko?vek pomohli..
Letu zdar.
Mgr.Miroslav Huljak |
|
|
|
|
|